دادگاه ترور حریری؛ به نام لبنان، به كام غرب
نوشته شده توسط : brezzers

همزمان با ارایه سومین گزارش سالانه دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری به مقام های این كشور، رسانه های خبری مختلف خبر از ارایه كیفرخواست جدید این دادگاه می دهند كه در آن اسم فرد جدیدی به فهرست افراد متهم ادعایی به ترور حریری اضافه شده است.

رفیق حریری در 23 بهمن 1383 (14 فوریه 2005) به همراه 20 تن از همراهانش بر اثر انفجاری مهیب به قتل رسید. رویدادی كه نقطه عطف مهمی در تحولات لبنان و منطقه و آغازگر دوره جدیدی از كشمكش ها و اختلافات سیاسی شد.

فضای تنش آلود سیاسی لبنان در آن زمان مانع از تشكیل كمیته ای حقیقت یاب و مستقل داخلی برای بررسی ترور شد و این پرونده خیلی زود تبدیل به یك پرونده سیاسی و عاملی برای پیشبرد اهداف سیاسی برخی گروه ها و كشورها شد.

سرانجام حدود دو سال بعد، با فشار آمریكا و همراهی متحدانش در شورای امنیت، قطعنامه 1757 در این شورا به تصویب رسید. طبق این قطعنامه بود كه دادگاه بین المللی ترور حریری شكل گرفت.

در اولین گام دادگاه بین المللی ترور حریری، متاثر از فضای سیاسی آن روزها، انگشت اتهام را به سمت سوریه نشانه رفت، اما پس از مدتی دادگاه به این نتیجه رسید كه سوریه نقشی در این ترور نداشته است. بعدا مشخص شد كه شهادت دروغین دو نفر مبنای طرح اتهام علیه سوریه شده است.

تكیه به شهادت دروغین چند نفر از سوی یك دادگاه بین المللی-كه قاعدتا باید دارای بهترین و خبره ترین بازپرس ها باشد-، و نیز بررسی نشدن زمینه ها و عوامل این شهادت های دروغین كه پرونده را به بیراهه بردند باعث شد كه بسیاری در همان زمان كفایت و صلاحیت دادگاه بین المللی ترور حریری را زیر سوال ببرند.

با وجود ابهام های متعدد درباره عملكرد دادگاه بین المللی ترور حریری، این دادگاه در دومین گام خود سال گذشته در كمال ناباوری انگشت اتهام را به سمت حزب الله لبنان نشانه رفت و چهار تن از اعضای این گروه را به دست داشتن در این ترور متهم كرد. اتهامی كه بارها از سوی حزب الله رد شده است.

بسیاری بر این نظرند كه اتهامات وارده به حزب الله همانند اتهاماتی كه به سوریه زده شده بود، برمبنای شواهد نه چندان قوی صادر شده است. طرح اتهام به حزب الله در حالی مطرح می شد كه مقام های این گروه بارها با ارایه مدارك و شواهدی، رژیم صهیونیستی را متهم اصلی در این ترور دانسته اند. موضوعی كه البته با بی توجهی دادگاه روبرو شده است.

دادگاه بین المللی ترور حریری، حدود هشت ماه پیش حكم بازداشت چهار متهم ادعایی این پرونده را به لبنان تحویل داد اما پس از اعلام دولت لبنان مبنی بر در دسترس نبودن این افراد، حدود یك ماه پیش قضات دادگاه تصمیم گرفتند چهار متهم این پرونده بصورت غیابی محاكمه شوند.

اما فعالیت دادگاه ترور حریری به همین جا ختم نشد. بتازگی این دادگاه با درخواست 'بان كی مون' دبیركل سازمان ملل متحد، برای سه سال دیگر تمدید شد.

از سوی دیگر تازه ترین خبرها حاكی از آن است كه این دادگاه، كیفرخواست جدیدی را ارایه كرده است كه گرچه تاكنون مفاد آن محرمانه بوده اما بسیاری از رسانه ها از قول منابع امنیتی لبنانی اعلام كرده اند كه در این كیفرخواست یكی دیگر از اعضای حزب الله متهم به دست داشتن در این ترور شده است.

نگاهی به رویه و عملكرد دادگاه بین المللی ترور حریری نشان می دهد كه این دادگاه بیش از آنكه با رویكردی كارشناسانه و حقوقی به بررسی پرونده ترور بپردازد، در عمل تبدیل به ابزاری در دست كشورهای غربی برای ضربه زدن به حزب الله و در نهایت حامیان منطقه ای آن شد.

اتكا بر شهادت شاهدان دروغین در متهم كردن سوریه، برخورد نكردن با این شاهدان كه جریان پرونده را منحرف ساخته بودند، ایراد اتهام به حزب الله بدون شواهد و دلایل مستند، بی توجهی و نبود رسیدگی به مدارك و شواهدی كه رژیم صهیونیستی را متهم به دست داشتن در این ترور می كند، درز اطلاعات و تحقیقات به خارج دادگاه و نیز عملكرد شبه جاسوسی اعضای كمیته تحقیق دادگاه همه نشانه هایی مبنی بر بی كفایتی و البته سیاست زدگی دادگاه بین المللی ترور حریری است.

طرح اتهام های جدید به حزب الله حاكی از كلید خوردن سناریوی جدید فشار علیه این گروه است . فشارهای جدید به حزب الله را نمی توان بی ارتباط با تحولات منطقه دانست. كشورهای غربی طی یكسال اخیر همزمان با گسترش ناآرامی ها در منطقه، عزم خود را بر ضربه زدن به جریان موسوم به مقاومت در منطقه جزم كرده اند. این محور كه كانون اصلی آن جمهوری اسلامی ایران است و در كنار آن سوریه و گروه های مقاومت فلسطینی و لبنانی قرار دارند جریانی است كه در سال های گذشته با ایستادگی در برابر سیاست ها و برنامه های غرب، رژیم صهیونیستی و همپیمانان آنها در منطقه مشكلاتی جدی را در برابر پیشبرد منافع آنها ایجاد كرده اند.

بر این اساس می توان گسترش فشارهای سیاسی و تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، تلاش برای بحران افكنی در سوریه و نیز افزایش فشارها علیه حزب الله را همگی در جهت سیاست های غرب علیه محور مقاومت در منطقه دانست.

در این رابطه تضعیف حزب الله برای غرب و همپیمانان منطقه ای آن اهمیت ویژه ای دارد. اغراق نیست اگر این گروه را نوك پیكان جبهه مقاومت در منطقه بدانیم كه بطور مستقیم ضربات جدی را بر منافع غرب و بویژه رژیم صهیونیستی وارد كرده است.

آنچه حزب الله لبنان را تبدیل به نیروی تاثیرگذار كرده، اتكای آن به نفوذ و محبوبیت بالا در میان افكار عمومی در لبنان و منطقه است كه به نظر می رسد دادگاه ترور رفیق حریری با اتهام افكنی های پیاپی قصد هدف قرار دادن این سرمایه بزرگ حزب الله را دارد.

تحقیق**9930**1358





:: برچسب‌ها: بهار ,
:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: